گزارشی از مرحله ی مقدماتی داوری جشنواره ی ترانه های سرزمین مادری

با سلام

 

به بهانه ی برگزاری جشنواره ی بزرگ ترانه ی مادری و درخواست بسیاری از شرکت کنندگان محترم به سراغ سه تن از بزرگان ترانه ی امروز کشور می رویم که از داورهای بخش ابتدایی انتخاب آثار ارسال شده به دبیرخانه ی جشنواره  می باشند .

لازم به ذکر است در حال حاضر داوری آثار در مرحله ی ابتدایی است و سوالهای مطرح شده اطلاعاتی را پیرامون معیار انتخاب و سطح آثار ارسال شده به ما می دهد .

 

   نیلوفر لاریپور

 

1–  خانم لاریپور داوری آثار ارسال شده تا چه مرحله ای پیش رفته است ؟

در حال حاضر در مرحله ی مقدماتی داوری هستیم و در حال غربالگری آثاری که از نظر اصولی در سطح بهتری قرار دارند .

 

2 – معیارهای انتخاب آثار در مرحله ی ابتدایی چیست ؟

یک آثار باید تمام نکات لازم از نظر اصول و قواعد را دارا باشد از جمله : وزن و قافیه ، آرایه ها ، صنایع لفظی و ادبی و ... از همه مهمتر اینکه ترانه گی داشته باشد و قابل اجرا باشد . بسیاری از آثاری که ارسال کرده اند اصلا ترانه نیستند و از هیچ صولی پیروی نمی کنند یا اینکه ارتباطی به موضوع انتخاب شده ندارند ، حتی تعدادی از افراد شعر سپید ارسال کرده اند .

3 – سطح آثار را چگونه می بینید ؟

من شخصا سطح آثار را بسیار خوب دیدم و از جهتی اصلا انتظار این حجم زیاد ترانه و با این سطح کیفی را نداشتم و این کار داورها را سخت خواهد کرد .

4 – آیا وقوع این رویداد در جشنواره را مثبت می بینید ؟

از جهتی نگران کننده است و از جهتی مثبت . از این جهت نگران کننده است که بسیاری از آثار قابلیت اجرا و آهنگسازی دارند و متاسفانه افسوس می خوریم که به دلیل محدودیت ها و دیگر عوامل موثر در شناخت یک آثار تا کنون حرکتی در خصوص معرفی شدن آنها نداشته ایم و از جهتی بسیار مثبت است که سطح ترانه ی امروز رو به پیشرفت است .

5 – پس با این نتیجه شما برگزاری این جشنواره را به نفع ترانه ی امروز کشور می دانید ؟

بله صد در صد . این جشنواره بستر مناسبی است برای معرفی افراد و آثار شناخته نشده و با در نظر گرفتن جوایز و در کنار آن با آهنگسازی مناسب آثار می توانیم تحول بسیار خوبی در ترانه ی داخل کشور ایجاد کنیم و کارهای قابل قبولی را روانه ی بازار کنیم .

6 – مرحله ی مقدماتی داوری حدودا تا چه تاریخی به طول می انجامد ؟

سعی ما براین است که تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری مرحله ی مقدماتی داوری را به پایان برسانیم درغیر این صورت تا اواخر خرداد ماه نتایج را به دبیر خانه تحویل می دهیم و بعد از آن با اطلاع سایت پرشین بلاگ و و هفته نامه ی چلچراغ وارد بخش نهایی داوری خواهیم شد .

 

 

 عبدالجبار کاکایی 

 

1 - داوری آثار ارسال شده تا چه مرحله ای پیش رفته است ؟

در حال حاضر در مرحله ی مقدماتی هستیم .

2 – داوری مرحله ی ابتدایی تا چه تاریخی به طول می انجامد ؟

تعداد آثار ارسال شده بسیار زیاد است و فکر می کنم برای مرحله ی ابتدایی داوری تا اواخر خرداد ماه زمان لازم باشد .

3 - سطح آثار را چگونه میبینید ؟

آثار در سطح متوسط و رو به رشدی قرار دارند .

4 -  معیارهای انتخاب آثار در مرحله ی ابیتدایی چیست ؟

آثاری انتخاب می شوند که در آنها مهارت ، استفاده از تکنیک های زبانی ، ظرافت زبان ، اصول وزن و قافیه و ... رعایت شده باشد . در مرحله ی مقدماتی ما به آثار کسانی توجه داریم کهدر چینش کلمات تبحر داشته باشند و ترانه را بشناسند .

5 – آیا برگزاری این جشنواره را به نفع ترانه ی امروز کشور میدانید ؟

بله . این جشنواره الگو و مسیر مناسبی را برای ترانه ی امروز تعیین می کند و با برگزاری آن کارنامه ی ترانه سراها و در کل کارنامه ی ترانه ی امروز داخل کشور ارزیابی می شود .

این جشنواره را حرکت مثبتی برای ترانه ی رها شده ی امروز است .

 

   دکتر افشین یداللهی                               

 

1 - داوری آثار ارسال شده تا چه مرحله ای پیش رفته است ؟

در حال حاضر آثار بین داورها تقسیم شده است و در مرحله ی گزیده کردن ترانه هایی با سطح کیفی بالاتر هستیم .

2 - سطح آثار را چگونه میبینید ؟

سطح آثار را نسبتا خوب دیدم .

3 - معیارهای انتخاب آثار در مرحله ی ابتدایی چیست ؟

آثاری برگزیده می شوند که در آنها اصول ادبی رعایت شده باشد ، دارای نوآوری زبان و تکنیک باشند ، تکراری نباشند و قابلیت موسیقیایی و اجرا را داشته باشند .

4 - داوری مرحله ی ابتدایی تا چه تاریخی به طول می انجامد ؟

حجم آثار بسیار بالاست و فکر می کنم تا اواخر خرداد ماه به طول بینجامد .

5 - آیا برگزاری این جشنواره را به نفع ترانه ی امروز کشور میدانید ؟

بله . برگزاری این دست جشنواره ها به بالا بردن سطح ترانه ی امروز کمک خواهد کرد .

 

                                                                تهیه و تنظیم : فروزان مظفری

/ 388 نظر / 47 بازدید
نمایش نظرات قبلی
جواد نوروزی

خطاب به ناشناس اول ممنون که به وبم سر زدی و نظر دادی دوم پاسخ حرفات رو توی وبم دادم می تونی سربزنی و بخونی در این که من شاعر هستم که امیدوارم باشم البته سابقه شعر گفتنم حالا چه غزل و قصیده و... چه شعر نو قدیمی تره ولی درباره ترانه سرا نبودنم باید همون پاسخم توی وبم روی بخونی و اگه بازم بحثی داری با جان و دل خریدارم ممنون که واسم وقت گذاشتی عزیزم.[گل]

جواد نوروزی

خطاب به ناشناس خوبی داداش گلم؟ واقعا نتیجه گیری عجیبی از حرفام کردی عزیزم هنوز مبهوتم [تعجب] !!! توی وبم پایین کامنتت پاسخ دادم داداشی

حمیدرضا بیژن یار

من نمی دونم کی به کی چی میگه ..... ولی این رو مطمئنم که جواد نوروزی عزیز یکی از "شاعران" فوقالعاده ی ما هست . من تا حالا شعرهای کمی ازش خوندم .... ولی همینقدر کافی بود برام تا بفهمم که تسلط جواد بر وزن بسیار بسیار بالاست ..... آقای ناشناس برای ترانه سرای خوب بودن لازم نیست ترانه زیاد بگی ..... باید پایه ی کار درست باشه .... وقتی مثل جواد استاد وزن و قافیه باشی ، مثنوی یا غزل یا ترانه فرقی نمی کنه ..... امیدوارم به کسی بر نخورده باشه ....

ناشناس

خطاب به نوروزی آیا تران های محسن یگانه و رضا صادقی وزن دارند یا فقط تعداد هجا ها با قافیه رعایت شده

جواد نوروزی

خطاب به ناشناس اینکه سروده های یگانه یا صادقی وزن دارند یا نه باید بگم وزن دارند اگر چه ممکنه بعضی جاها ایراد داشته باشند ( به همین دلیله که اکثر صاحب نظرا به ترانه هاشون ایراد می گیرن ) منتها فرقی که دارن اینه که اون ترانه ها معمولا بر پایه ملودی خاص گفته شدن و غالب خاص دارن که همه شون هم توی تعریف ترانه جای دارن ولی چون سروده های یگانه و صادقی ( که بعضیاشون قالب های خاص و عجیب دارن ) ترانه هستن دلیل بر این نیست که هر سروده ای که از روال اونها پیروی نکرد ترانه نباشه. ضمنا همونطوری که گفتم حتی بی نظم ترین ترانه های اجرا شده که به ذهنت هم خطور کنه اگه کار قابل اتکایی باشه در کلیتش نظم خاص خودش رو داره.

از من

سلام به همه دوستان جناب نوروزی منم شعرتون را خوندم شما نمی تونید یه شعر که از نظر عروض و قافیه مشکل دارد را غزل بنامید همانطور که دوستان گفتند از نظر وزن و قافیه خیلی مشکل داشت یا باید یه سبک جدید معرفی کنید که اگه می تونید یا علی ... اگه که نه باید به قوائد غزل سرائی پایبند باشید بهتون پیشنهاد میکنم شعر نو بسرائید شعر سنتی خیلی کوچه پس کوچه داره اولش تقطیع شعر است که باید بهش مسلط باشی و مصراع ها بر همان وزن به جلو بره _ u - U - U/ - یعنی صدا دار و بی صدا را جدا کنی بعد از این کار یه وزنی پیدا میکند مثلا" ................ با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی تا بی خبربمیرد با درد خود پرستی مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن حتی شعر نو هم دارای همین قوائد است اما آسان تر مثلا" باید اول هر مصراع را با یه وزن شروع کنی مثلا" همش باید با فعلتن یا فعول شروع بشه ولی تعداد هجا ها یکی نیست ... این کار را راحت تر میکنه . شما می تونید برای این کار که دستتون راه بیوفته از سب

از من

چرا جا نشد ؟؟ ادامه کامنت قبل این کار را راحت تر میکنه . شما می تونید برای این کار که دستتون راه بیوفته از سبک نقیضه استفاده کنید یعنی مثلا" یک غزل از حافظ را بر همان وزن یه شعر دیگه بزارید روش ولی احتیاط کنید از حدود خارج نشوید و احساساتی هم نشوید . ولی جمله بندی خوبی دارید . ببخشد جسارت کردم .... اشعار جدید هم که به قول دوستمون محسن یگانه یا چاوشی و صادقی می خونند معلوم نیست شعر نو هست یا سنتی هیچ چیز رعایت نشده فقط بعضی جاها یه قافیه دادند و یه وزن که همچین بی معنی نباشه یا به خاطر آهنگین بودن

پیروز

سلام دوستانی که دیروز رفتند تالار شهریاران جوان چی شد مسئولین پرشین را دیدید چی گفتند اگه کسی رفته یه اطلاع رسانی بکنه اگه جوابگو نبودنند میریم برا عملیات .... چی شده دوباره به هم دیگه گیر دادید یادتونه میگفتم به هم گیر میدیدپایه خنده بقیه میشید یه کم مراعات همدیگه را بکنید .. جناب بیژن یار من چند بار اومدم وبتون اما برا کامنت گذاشتن عضویت میخاد و یه کم مشکله ..و از حوصله ما خارج ممنون که تشریف میارید .

ناشناس

خطاب به از من قبول داری بعضی ازترانه های همین خواننده های که نام بردی به دل میشینه

از من

خوب ما کاری به دلنشین بودن یا شاد بودن یا غمگین بودن نداریم ما داریم در مورد اصول شعرو ترانه سرائی صحبت میکنیم من خودم از همه گوش میدهم و بیشتر هم به شعر و مفهموم شعر اهمیت میدهم تا خواننده یا آهنگش